Принтерге шығару
Күн өту - бастың жабылмаған бетіне ұзақ уақыт бойы кун сәулесінің әсер етуіне байланысты бас миы жұмысының бұзылуын айтамыз. Бұл жылу өтудің ерекше түрі.
Күн өту ол дененің салқындауына қарағанда, дене жылуының жоғарлауымен сипатталады. Күн өткен кезде тек қана терлеу бөлімі ғана емес, сонымен қатар қан айналым жүйесі де бұзылады (тамырлар кеңейеді, мида қан тоқырауы болады). Мұндай күн өту салдары өте қауіпті, тіпті жүрек соғуының тоқтауына дейін әкелуі мүмкін. Күн өтудің әсер ету дәрежесі өте қауіпті, ең алдымен жүйке жүйесінде.
Күн өтудің белгілері
Күн өту - бас ауыруымен, әлсіздікпен және құсумен сипатталады. Ауыр жағдайларда – комаға түсу қауіпі бар. Қатты қызып кету белгілері қоршаған ортаның ылғалдылығы арта бастағанда ауырады.
Жеңіл дәрежесінде:
- Жалпы әлсіздік;
- бас ауруы;
- жүрек айнуы;
- жиі импульстік және тыныс алу;
- қарашықтың кеңейуі болады.
Шаралар: күн өту аймағынан алып шығып, көмек көрсетіңіз. Жүрек айну мен құсу кезінде науқастың құсыққа тұншығып қалмауын қадағалау.
Орташа дәрежесінде:
- өткір адинамия;
- қатты бас ауруы жүрек айнуымен және құсумен;
- құлақ естімеуі;
- бас айналуы;
- теңселіп жүру;
- кейде ес жоғалту;
- пульстің және тыныс алудың артуы;
- мұрыннан қан кету
- дене температурасының 39-40 ° C-қа дейін жоғарылауы байқалады.
Ауыр дәрежесі:күн өтудің ауыр түрі кенеттен дамиды. Бет қызарып, кейінірек бозғылт-көгілдір түске енеді. Есін жоғалтып кейде комағада түсіп кетеді, клоникалық және тоникалық қалтыраулар, еріксіз зәр және нәжістің шығуы, галлюцинация, дене қызуының 41-42 °C дейін көтерілуінен, кенеттен қайтыс болады. Өлім-жітім 20-30% құрайды.
Күн шуағын қабылдап алу шарттары
Күн шуағын қабылдау қауіпі төмендегі жағдайларға байланысты көбейеді:
- күннің басқа тікелей әсер етуі;
- көтерілген функция нашарлауы;
- қоршаған ортаның артық дене
салмағының ылғалдылығы;
- денсаулығында ерекше проблемалардың болуы (өсімдік тамыр дистониясы, жүрек ауруы, гипертония, эндокриндік бұзылыстар, семіру);
- 1 жасқа дейінгі (әсіресе жаңа туған нәрестелер) және егде жастағы адамдар
- темекі шегу;
- ішімдік ішу;
- жүйке жүйесінің ауытқуы және стресс.
Күн өту кезіндегі дәрігерге дейінгі алғашқы көмек
Алғашқы симптомдарды байқаған кезде, зардап шеккен адамға көмектесуге жүгіру керек. Бұл жағдайда, бұл тек алғашқы дәрігерге дейінгі көмек екенің ұмытпаңыз және тезірек жедел жәрдем шақырыңыз, себебі жай адамға жәбірленушінің жағдайының ауырлығына, әсіресе егер ол қарт адам немесе бала болса, бақылау қиын.
Мамандар мынадай көмек көрсету шараларын ұсынды:
- зардап шеккен адамды оттегі жеткілікті, ылғалды, салқындау, көленке жерге жатқызу қажет.
- зардап шеккен адамды міндетті түрде жатқызу қажет;
- аяқтарын көтерінкі жатқызу керек;
- сыртқы киімнен босатыңыз (әсіресе мойын мен кеудеге қысып, шалбар белбеуінен босатыңыз, егер киім синтетикалық болса немесе тығыз матадан болса, онда оны толығымен алып тастау керек);
- көп мөлшерде салқын су ішкізу қажет, құрамында қантты бар су немесе шай қасықтын ұшымен тұз қосып;
- бетіңізді суық сумен дымқылдандырыңыз;
- кез-келген матаны салқын сумен дымқылдап кеуде тұсын салқындатыныз (бүкіл денеге 20°C су құйыныз немесе салқын сумен (18-20°C) ванны қабылдауға болады;
- басына (маңдай мен бастың артқы жағына) суық компресс (немесе суық судың бөтелкесін, мұз бөліктерін) қолданыңыз;
- жәбірленушіні жиі қозғалыстармен қамтамасыз ету;
- тыныс алу жолдарын құсудан босатыңыз;
- денені суық матамен орап немесе суық су себіңіз.
- аммиак буларының иісі (мақтаны мақта) немесе аммиак ерітіндісін 10% (егер ақыл-ой көрініс болса);
- жасанды тыныс алу және жанама жүрек массажын жасаңыз (тыныс қозғалысы пайда болғанға дейін, жүрек қызметі (импульсті басқаратын)).
- пахта (майсыздандырылған кілегей) - бұл күн өткенге тағы бір тиімді алғашқы көмек. Күн өтудің симптомдары толығымен кетпейінше күнделікті кем дегенде 2-3 шыныаяқ ішу керек.
Күн өтуден кейін дәрігерлер әдетте бірнеше күн бойы төсек демалысын ұсынады. Бұл уақыт организмнің жүйке жүйесінің қызметін қалпына келтіру, қан айналымы, бірқатар биохимиялық реакциялар. Бұл ұсынысты елемеуге болмайды, әйтпесе мұндай реакция қаупі артады.
Күн өтудің алдын алу
- басыңызды оңтайлы желдетілетін жеңіл бас киімен жабыңыз, көзіңізді қара көзілдірікпен ұстаңыз;
- жағажайда күннің астында ұзаққа жатудан аулақ болыңыз;
- ашық жерлерде тікелей күн сәулесімен (әсіресе белсенді күн: 12.00-ден 16.00-ге дейін) тұрудан аулақ болыңыз. Экваторға жақын елдерде - 10.00-ден 17.00-ге дейін;
- алдымен, күн сәулесінің ұзақтығы 15-20 минуттан аспауы керек, содан кейін ол біртіндеп ұзартылуы мүмкін, бірақ екі сағаттан аспауы керек және міндетті түрде үзіліс жасалуы қажет;
- жатып күнге күйдірілуге болмайды, ең жақсысы қимылап жүріп және тамақтан 1 сағат алдын. Оларды шомылуымен біріктіру пайдалы;
- жеңіл, ашық түсті және жеңіл желдетілетің киімдер киініз,
- күн ыстықта көп тамақ жеуге болмайды. Қышқыл сүт өнімдерін және көкөністер жеген абзал;
- дегидратацияны болдырмау үшін денеде су балансын сақтау (суық судың көмегімен жақсырақ - тәулігіне 3 литр сусын);
- Күннің қолшатырын пайдаланыңыз (жеңіл реңктер);
- кейде бетіңізді салқын суға малынған орамалмен сүртіңіз;
- Егер сіз өзіңізді жақсы сезінбесеніз, көмек сұраңыз және ықтимал шараларды қолданыңыз.
 
ҚР ІІМ ТЖК «АМО» ММ
Қарағанды облысы бойынша филиалының
ШМККБ-нің дәрігері
Кудайбергенов Е.Б.